Tuesday 28 October 2014

Mudah Ulangkaji Sejarah KSSR Tahun 4 dengan Yat's Design Mind Map

Peta Minda 100% berpandukan buku teks Sejarah KSSR Tahun 4

Bantu lah anak-anak anda mengulangkaji subjek Sejarah tahun 4 dengan mudah dan cepat. Teknik ulangkaji menggunakan Yat's Design Mind Map :

1) Ibu bapa perlu membaca dan lihat keseluruhan rekabentuk dan nota peta minda yang disediakan terlebih dahulu.
2) Kemudian, cari kata kunci dari peta minda tersebut di dalam nota yang berkaitan di dalam buku teks.
3) Catatkak no.muka surat buku teks yang berkaitan dengan nota pada peta minda.
4) Setiap kali anak-anak membaca peta minda, galakkan anak-anak merujuk buku teks pada muka surat yang telah dicatatkan pada peta minda.

Secara tidak langsung, melatih kemahiran anak-anak kecil yang bersekolah rendah belajar mencari isi-isi penting dari buku teks. Ini meningkatkan pengetahuan mereka untuk belajar berdikari pada masa hadapan mencatat dan merekabentuk sendiri peta minda bagi tujuan ulangkaji apabila belajar di peringkat yang lebih tinggi.

Murid-murid juga akan menjadi lebih kreatif dan inovatif kerana menggunakan kemahiran berfikir menggunakan kedua-dua belah otak kiri dan kanan. Masa belajar juga akan menjadi lebih cepat dan tidak bosan serta tidak stress. Gambar yang berwarna-warni meningkatkan minat anak-anak untuk belajar.

Apabila pada masa akan datang anak-anak sudah pandai melukis sendiri dan mencatat nota menggunakan peta minda, belikan mereka pen yang berwarna-warni.Semoga anda semua success dan menjadi ibu bapa yang cemerlang untuk dunia dan akhirat. Aaminn.

Sekiranya anda berminat untuk melihat contoh peta minda sejarah untuk anak-anak anda sila klik pada link di bawah gambarajah ini dan tekan LIKE pada FB fan page PETA MINDA PELAJAR SEKOLAH RENDAH.Sekian, terima kasih.



No comments:

Post a Comment