Monday 27 October 2014

Belajar TMK

Tau tak apa itu TMK?

TMK tu Teknologi Maklumat & Komunikasi.

Zaman sekarang belajar makin mencabar you! Murid-murid sekolah rendah pun kena belajar & tahu semua pasal IT. Kalau tak ketinggalan jauh. Yang pandai pun ada yang merangkak-rangkak.Yang ketinggalan langsung terus sesat.Hilang haluan. Jadi kenalah tahu tentang perkembangan terkini teknologi moden. Dunia sekarang banyak persaingannya. Jadi, nasihatkan kawan-kawan atau anak-anak yang selalu ponteng sekolah. Rajin-rajin la hadir sekolah setiap hari ye! Kalau tak, mereka yang rugi nanti. Orang sekarang berjalan macam jet, bullet train pun kalah tau!

TMK merupakan silibus baru murid-murid sekolah rendah. Mula dilaksanakan pada tahun 2014 untuk murid-murid tahun 4 dalam sistem KSSR. Murid-murid diajar tentang apa itu komputer, mengenali ukuran data, membanding beza saiz fail, persembahan multimedia, internet dan sebagainya. Murid-murid dinilai secara pentaksiran di dalam kelas semasa sesi Pengajaran dan Pembelajaran dan di luar kelas melalui kerja projek secara individu atau berkumpulan.

Setiap kali hujung tahun, guru-guru yang terpilih mengajar subjek ini pada tahun hadapan akan menghadiri kursus PLUG TMK. Hari ini, 27 Oktober 2014, saya lah guru bertuah itu. Kena hadiri kursus dan bengkel TMK Tahun 5 untuk murid-murid pada tahun 2015. Tahun hadapan, saya juga terpaksalah mengajar subjek ini. Walaupun saya tidak berapa tahu 100% tentang ilmu komputer ni, disebabkan dah terpilih akur sahaja lah. Itu semua ilmu yang perlu dipelajari dan bakal dikongsikan bersama murid-murid.

Dalam kursus PLUG TMK Tahun 5 kali ini, saya dapati tajuknya lebih menarik. Tentang sistem rangkaian, sejarah internet, dunia internet dan paling menarik pembinaan blog. Kumpulan saya telah diberi tanggungjawab membentangkan tajuk "Protokol".



OK, di sini saya kongsikan hasil pembentangan slide kumpulan kami yang telah dibina hanya dalam masa 1 jam.

Ini lah ahli kumpulan kami termasuk saya.


Guru SJKC Yoke Nam                               saya lah ni                                     Guru SK Jln Sg Besi 1

Biarlah gambar saya di tengah-tengahkan. Di apit oleh 2 orang jejaka. Jangan jealous!!!

Thanks guys.....my group members.


No comments:

Post a Comment